Parada localízase ao oeste do concello, entre o municipio de Tordoia e a parroquia de Ordes. Limita con Lesta e Mercurín polo norte e Montaos polo sur.
A páxina web do concello dalle unha superficie de 11,21 km² (o 7,1% de todo o concello) por debaixo da media municipal.
A súa orografía caracterízase pola suavidade do seu perfil. Hai un descenso de altura xeral de norte a sur. As cotas máis altas están no noroeste roldando os 365 m, e as máis baixas no sur, coincidindo co límite municipal determinado polo Lengüelle, con 236 m. Este é o río principal e rega a zona oeste mentres polo leste discorre o rego de Cestaños, que augas abaixo enlaza co río Cabrón.
Preto dos núcleos atopamos cultivos e praderías de extensión media que dan paso a grandes masas de arboredo composto de coníferas e en menor medida de eucaliptos, máis característicos da zona sur. Cara ao noroeste, antes das zonas forestais, atopamos amplas extensións de matogueira.
Aínda que a AC-413, que vai de Ordes á Silva, con orientación
sueste-noroeste, é a estrada de maior categoría, a DP-5904, que enlaza
coa anterior á altura do núcleo do Empalme e que continúa con dirección
suroeste cara ao veciño concello de Tordoia, é a que ten máis
importancia para os habitantes de Parada. As pistas que parten dela cara
ao norte son as principais vías de vertebración.
Os 13 núcleos da parroquia non se distribúen de forma homoxénea. Só hai dous na zona norte: Cestaños e Castenda. O resto localízase nunha estreita franxa desde o centro ata o sur.
A poboación, que a finais do século XX superaba os 350 habitantes, descendeu en número e no ano 2021 era de 283 habitantes.
LUGARES: A Agrela, A
Carballeira, Castenda, O Castro, Cestaños, A Estación (Pontraga), As
Fontenlas, O Pazo, A Ponte Quinín, Rebordelos, O Rego, O Valiño.
|
Tanto a igrexa de Santa Mariña co seu cruceiro e cemiterio como a pista polideportiva localízanse no Pazo, polo que podemos consideralo como núcleo principal. Tamén está a chamada Casa Grande co seu enorme hórreo. No núcleo de Cestaños hai unha pequena e encantadora capela dedicada a San Pedro e na Pontraga está a antiga estación ferroviaria construída a principios dos anos 30. Tamén hai aloxamento alí desde 2010 en que se rehabilitou a Casa da Maquía.
A presencia do río Lengüelle fai que esta parroquia sexa unha das que conte coas paisaxes máis fermosas de todo o concello.
Cabeza Quiles cre que o
topónimo ven do latin e significaría "lugar de descanso" entre montes
ou antigas pousadas viarias.
Parada estivo habitada desde
a prehistoria como testemuñan os numerosos castros que hai na parroquia.
No Antigo Réxime Parada pertencía á xurisdición de Folgoso. A principios
do século XVII nas "Memorias del arzobispado de Santiago" (1607)
de Jerónimo del Hoyo, Parada aparece
con 44 veciños (uns 198 habitantes), os mesmos que a parroquia de Ordes.
No Catastro del Marqués de La Ensenada do século XVIII os habitantes declaran
ser de señorío do Conde de Altamira a quen lle pagaban impostos. Nesa época
contabilizábanse 62 veciños en 63 casas. Había varios artesáns, entre eles o
zapateiro Domingo de Raña, e ningún "pobre de solemnidade". Antes de 1773
naceu o personaxe máis importante da parroquia: Isabel Zendal.
Xa no século XIX, en 1849, segundo o Diccionario de Madoz, os veciños eran
56 e os habitantes chegaban a 882 en 60 casas. Engadía que o clima era "benigno y con buena ventilación"
e producía centeo, millo, trigo e algunhas legumes. Criaba gando cabalar,
lanar, vacún e algúns porcos, e cazábanse perdices, lebres e xabarís. A única
industria eran tres muíños fariñeiros. En 1862 foi restaurada
a igrexa, acadando o seu actual aspecto. A finais de século a parroquia
dependía da de Numide, tendo un único cura que era don Manuel Ovelleiro. A súa sobriña Joaquina sería
asasinada en 1902, crime famosísimo na
época.
A principios do século XX Parada sobrepasaba por pouco os 300
habitantes. En 1911 eran 337, sendo alcalde pedáneo Andrés Franqueira e o mestre Julio Caamaño Fariña. Había un rico
propietario que era Manuel Recouso Calvo
(1870-1915) e, como non, o dono da "Casa Grande", Balbino del Valle, que vivía en Chantada pero
que viña a miúdo á súa propiedade e financiaba as festas na honra da Virxe do
Carme. Posuía un terzo da parroquia porque as súas terras alcanzaban as 400 hectáreas de
superficie!
1927 é un ano clave na historia de Parada: comezan as obras do
ferrocarril. O trazado da liña pasa pola parroquia e ademais gozará dunha
estación que se construirá a principios dos anos 30 na Pontraga. A chegada dos
"carrilanos" (como eran chamados os traballadores do tren) espalla as
novas ideas republicanas e esquerdistas. Froito diso é a constitución en maio
de 1932 da "Sociedad de Agricultores de Sta
Marina de Parada" que en xullo presumía de 400 asociados e
estaba dirixida por Jesús Raña e José Ascaso Hermesto. Tamén chegou a
violencia: pronto houbo problemas entre os asociados e os non asociados
producíndose atentados con bombas contra a casa de José
Moure Noya ese mesmo ano e contra a máquina debulladora de Pedro Pampín del Río en 1933, ademais doutros
incidentes menores. En outubro de 1933
foron aprobados os regulamentos da "Unión
Campesina" que tamén incluía aos agricultores da parroquia de
Lesta.
O
Alzamento de 1936
tinguiu de sangue a parroquia. Na estrada de Carballo, no lugar coñecido como
"Pinar da Torre" apareceron mortos o fotógrafo Francisco Barreiro Permuy
e o "consumeiro" Germán López Pérez, ambos os dous veciños de
Betanzos. Antonio Ríos del Río, entón
de 29 anos, foi procesado por delito de auxilio á rebelión. Jesús Liste Remuiñán (1910-1991), militante
socialista e concelleiro durante o goberno municipal da Fronte Popular, que
exerceu tamén como mestre de barrio e membro do Sindicato Galego Labrego, pasou
6 anos agochado para logo emigrar clandestinamente a Sudamérica, regresando 10
anos máis tarde e formando familia en Parada.
Peor parado saiu José Ríos Gómez Ríos da Pontraga (1912-1947), natural do Outeiro
(Poulo) pero criado na Pontraga, foi xulgado en Compostela por rebelión pero
despois de saír do cárcere exerceu de enlace coa 4ª Agrupación do Exército
Guerrilleiro de Galicia, polo que foi detido e brutalmente torturado ata que se
suicidou tirándose ao pozo do cárcere de Ordes. José
Remuiñán Barreiro, o Ricardito, despois de saír do cárcere ingresou
no Exército Guerrilleiro de Galicia, formando parte da 4ª Agrupación, e foi un
dos máis destacados integrantes ata a súa morte en 1949 en Pazos (Monfero).
En 1943 inaugurouse a liña férrea, o que a pesar
das penurias da posguerra, fixo da Pontraga un lugar destacado en todo o
concello.
En palabras de Manuel
Soneira: A estación entre os anos 40 e pico e 60 e tantos tiña moita vida
pois había traballo, tanto na propia estación para carga e descarga como nas
industrias que apareceron con ela: 2 ultramarinos-taberna-casa de hóspedes
que ao lado tiñan sendos almacéns de viño, abono, sal... un
"complexo" con serradoiro, maquía e ferraxería, 2 panaderías (unha
tamén despachaba viño), 1 ou 2 serradoiros mais, 1 estanco-taberna, 1
barbería-taberna, a cantina da estación, unha minifábrica de bloques, 1
carpintería, 1 zapatería de confección e reparación, 2 xastres e varias
costureiras (ou modistas). Ademais os empregados de RENFE: 1 xefe, 2 ou 3
factores, 2 ou 3 gardaagullas, 1 encargado da auga, 10 ou 12 obreiros. Da
outra banda do que xa é a Pontraga había unha taberna-bodega-casa de comidas,
outra taberna fábrica de gasosas e "boliches" e outra maquía. Máis
tarde houbo outra taberna, 1 carpintería, etc. Tamén daban traballo algúns
compradores de madeira que cargaban na estación e os vendedores ambulantes
que paraban e comían por aquí. Aínda me quedou unha carnicería na outra banda
do rio, (o que lle chamabamos Portugal). Antes do ano 40 non había máis que a
casa de Boquete da Grela de Abaixo.
|
Pouco a pouco a importancia do tren foi caendo e toda esa actividad esmoreceu
ata desaparecer.
No ano 1959 inaugurouse o local da escola en terreos cedidos por Balbino
del Valle. Nela estudaron os rapaces da parroquia ata finais da 1ª década do
século XXI en que quedou para local social.
Desde o ano 2010 celebrouse durante uns anos, organizada por diversas
organizacións nacionalistas, a "Festa da República Galega" na
vella estación ferroviaria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario