sábado, 18 de marzo de 2023

Manuel Ponte en 1946

 
Se hai algún personaxe determinante na vida da comarca no ano 1946 ese foi sen dúbida Manuel Ponte Pedreira. Despois de saír do cárcere pola súa defensa da 2ª República, vivía en Ordes coa súa muller María Rivas fronte á igrexa parroquial, exercendo o seu oficio de xastre e presentándose ao cuartel cada pouco tempo. Pero en 1945, para sorpresa e conmoción do pobo, botouse ao monte. En 1946 era o xefe da IV agrupación do Exército Guerrilleiro e unha gran preocupación para as autoridades como o mostran estas requisitorias publicadas pola prensa.
 
EL IDEAL GALLEGO 25-05-1946
REQUISITORIA
MANUEL PONTE PEDREIRA (a) “MIRACIELO”, natural de Abellá (Frades) partido judicial de Órdenes, de 34 años de edad, vecino de Órdenes, casado, cuyas otras circunstancias se desconocen.
MANUEL PENA CAMINO, natural de Castro, Ayuntamiento de Mesía, Partido Judicial de Carballo, vecino de La Coruña, casado de 35 años de edad, cuyas demás circunstancias se desconocen.
BENIGNO ANDRADE GARCÍA (a) “FOUCELLAS”, natural de Cabruy, Ayuntamiento de Mesía, vecino de Curtis, de 36 años de edad, cuyas demás circunstancias se desconocen.
Todos ellos en ignorado paradero, comparecerán en el plazo de cuatro días ante el Juzgado Especial de esta Región, del que es juez el comandante de Artillería D. Manuel Chacón Barcala, sito en el Gobierno Militar de La Coruña, para responder de los cargos que se les hacen en la causa 159/46, bajo apercibimiento de que el no efectuarlo serán declarados rebeldes.
Por tanto se encarga a todas las autoridades la busca y captura de dichos individuos, los cuales, caso de ser habidos, deberán ser ingresados en prisión a disposición de este Juzgado.
La Coruña, 24 de Mayo de 1946.
El Comandante Juez Instructor MANUEL CHACÓN.

LA VOZ DE GALICIA 17-09-1946
REQUISITORIA
MANUEL PONTE PEDREIRA, hijo de Andrés y de Juana de 33 años de edad, natural de Abellá, del Ayuntamiento de frades y avecindado en Órdenes, de profesión sastre, usa gafas, mide de estatura 1,700. Se le conoce por “PONTE”.
JUAN COUTO SANJURJO, hijo de Bernardo y de María, de 28 años de edad, natural de Ardemil del Ayuntamiento de Órdenes, de estado soltero, de profesión labrador, avecindado en Ardemil del Ayuntamiento de Órdenes.
JOSÉ REMUIÑÁN BARREIRO, hijo de José y de Antonia, de 35 años de edad, natural de la parroquia de Parada del Ayuntamiento de Órdenes, soltero, de profesión jornalero y avecindado en Parada del Ayuntamiento de Órdenes.
SAÚL MAYO MÉNDEZ, hijo de Gregorio y de María, de oficio cantero, de 22 años de edad, natural de Santa María de la Vega, Ayuntamiento de Morales del Rey de la provincia de Zamora y con domicilio en el lugar de Mato de Arriba en la parroquia de Olas del Ayuntamiento de Frades.
Todos ellos en ignorado paradero y procesados por el delito de REBELIÓN MILITAR en la causa número 341-46, comparecerán ante este Juzgado en el plazo de OCHO DÍAS (Juzgado Militar Permanente de la Octava Región, sito en La Coruña, calle de Fernández Latorre), bajo apercibimiento de que si no compareciesen en el citado plazo serán declarados rebeldes, siguiéndoseles el perjuicio a que haya lugar.
Al propio tiempo ruego a todas las autoridades tanto civiles como militares, y a todos los agentes de la Policía judicial, para que practiquen activas gestiones en la busca y captura de los procesados de referencia, y caso de ser habidos se les conduzca a esta plaza a mi disposición con las seguridades convenientes.
La Coruña, 13 de Septiembre de 1946 – El Capitán Juez permanente, Jesualdo Rodríguez Linares.
 
  Ponte, un home con gran confianza en si mesmo, concibiu accións cada vez máis audaces e non só na comarca de Ordes senón tamén en Bergantiños onde tiña unha importante rede de colaboradores.
  A máis salientable tivo lugar en Vimianzo. O xornal El Guerrillero do 25 de decembro de 1946 contouna así:
«El día 8 de noviembre a las 22 horas, fuerzas del Destacamento "Botana" de la IV agrupación, al mando de su jefe, Manuel Ponte, ocuparon el pueblo de Vimianzo (Coruña), entablándose un combate con fuerzas de la Guardia Civil que duró por espacio de una hora. El enemigo tuvo tres muertos, dos en el cuartel y uno en el café del pueblo. El cuartel quedó hecho escombros. Por nuestra parte tuvimos que lamentar la baja del camarada Jesús Pazos Mesías. En esta operación se destacó como un bravo guerrillero el camarada Emilio».
 
  A realidade foi bastante diferente. Un grupo de guerrilleiros formado* por Manuel Ponte, José Remuiñán Barreiro, Manuel Pena Camino, Emilio Pérez Vilariño e Jesús Pazos Mesías pernoitaron en dúas casas amigas de Baio e achegáronse á tardiña do día 8 ata a casa cuartel de Vimianzo con intención de asaltala e apoderarse das armas que alí houbese. Atopárona pechada pero decatáronse de que na rúa da Torre, na entón chamada Casa Mira (agora o restaurante "O Castillo") estaba un garda civil de uniforme xogando ao dominó, así que decidiron tomalo de refén para que lles abrise. Mentres Emilio vixiaba pola xanela, Jesús Pazos entrou no local pistola en man, pero na confusión o garda, Manuel Rodríguez Paz, sacou tamén a súa arma e houbo un intercambio de disparos contra os dous guerrilleiros. Pazos morreu alí mesmo mentres o garda quedou mortalmente ferido. Os guerrilleiros tiraron unha bomba contra o cuartel provocando escasos danos materiais. Logo fuxiron, internándose no monte.
 
  * Algunhas fontes din que nese grupo tamén ía José Dasilva Bartolomé pero non é posible porque morrera a mans dos seus compañeiros uns 20 días antes. Supostamente acusárono de ser un infiltrado e disparáronlle varios tiros na Chousa Nova de Trasmonte (Oroso).
 
  Todos os membros desta operación terían un triste final: Jesús Pazos foi soterrado entre unhas táboas no cemiterio de Vimianzo. Ponte foi abatido en abril do 47 no Fontao. Manuel Pena en 1949 no Val do Dubra. José Remuiñán probablemente morreu no mesmo ano. Finalmente, Emilio remataría os seu días en Curtis no ano 1951.

No hay comentarios:

Publicar un comentario