DOS SALÓNS ÁS SALAS
Nos 70
remataron os tempos dos salóns en
Ordes e o gran culpable foi o automóbil
Por suposto
xa existían antes automóbiles en España pero estaban limitados a un escaso
número de personas ricas. Foi nos anos 60 que comezan a
popularizarse e chegar ás outras clases sociais. Deste xeito xa non era excepcional
que algún mozo da cuadrilla poidese coller o coche da familia e levar aos
compañeiros nel. Aínda que pareza fisicamente imposible lograban meterse ata 7
ou 8 persoas naqueles Seat 600 ou Simca 1000 apretados como as sardiñas na
lata.
Isto significaba que os lugares de baile xa
non tiñan que estar no centro da vila, podían estar nos arrabaldos ou, co
tempo, instalarse en núcleos rurales ou en edificios solitarios a carón
dalgunha estrada.
Naceron así as salas de festa, moito máis grandes que os salóns. Estes tiveron que
pechar vencidos pola nova competencia. O razoamento do cliente é fácil de
seguir: canto máis grande é un local, máis cantidade de xente pode acoller,
polo tanto máis posibilidades de atopar persoas coas que falar e máis opcións
de que alguén do sexo oposto nos faga caso (doutra banda, tamén aumenta a
competencia pero isto non se acostuma a ter en conta).
Fóra da comarca xa había lugares como o
histórico El
Seijal (Cambre), Os Reixales
(Carral) ou a coñecida La Flor de Montouto, que aínda sendo fundada
por Antonio Rico xa en 1950 viviu os seus mellores tempos nos anos 80 e 90.
Pero en Ordes a primeira sala de festas naceu
a principios dos 70. Os propietarios foron dous membros dunha coñecida familia
de Ardemil: o taxista Oswaldo Candal Candal (1936-2002) e o seu
irmán menor Dionisio, despois do retorno deste último de Venezuela onde
estivo emigrado. A sala chamouse Os Candales e estaba situada uns 2 km ao norte da vila. Normalmente
actuaban un par de orquestras por sesión pero ás veces traían artistas de
categoria nacional como Antonio Molina, Los Diablos, Los Pekenikes ou o mesmo
Manolo Escobar, o máis popular cantante español de todos os tempos, que encheu
de xente a sala e de coches a estrada N-550. "Os Candales" tamén foron os primeiros que estableceron un
servizo de autobuses (que chegaban ata A Coruña) e organizaron longos sorteos
dun coche, un mini, que duraban varias semanas. Tamén houbo algún espéctaculo
curioso como "dos jagüayanas en
minifalda" en febreiro de 1974. Non durou moito máis a sala
porque a competencia de "Órdenes 2000" foi demasiado forte. Os irmáns
Candal pechárona, alugaron o local á empresa de "Autopistas del Atlántico", e logo vendérono á Fiat.
En 1974
naceu a sala que máis tempo duraría e que máis determinante sería para a
movida: Órdenes
2000. O empresario foi Antonio Moar Viqueira, fillo do tamén
hostaleiro Rafael Moar Lata da Margarida (Buscás).
A inauguración foi por todo
o alto coa entón moi popular Karina e as súas "flechas del amor". A lista de figuras nacionais e italianas
que cantaron na sala é enorme: Tony Landa, Al Bano, Dúo Gala, Juan Camacho, Los
Chichos, Miguel Gallardo, Julio Iglesias, Juan Pardo, Bigote Arrocet, Raffaella
Carrá, José Vélez, Tito y Tita, Georgie Dann, Bertín Osborne, Mª Jesús y su
acordeón, Tequila, Radio Futura e moitos outros. Mesmo estivo en 1980 a "raíña do
destape" Susana Estrada cun espéctaculo erótico-festivo onde se quitaba a
roupa e simulaba facerlle unha felación a un robot.
Durante os anos 70 Órdenes 2000
foi sumamente exitosa. Non só se celebraban bailes senón tamén outros eventos
como concursos de misses, festivais de Entroido, mítines políticos, obras de teatro de Víctor
González Faya, etc.
No ano 1975
aparecería competencia a só 9
km. No medio do Mesón do Vento Antonio Gómez Álvarez,
familiar dos Álvarez do Cotovío, montou a sala Josfer
(o nome aludía aos seus fillos José e Fernando) que viña a tomar o relevo do
vello salón onde nos anos 50 e 60 bailaba a mocidade do Mesón e arredores. Josfer tamén tivo moito éxito e soubo irse adaptando aos tempos, de
modo que aínda pervive.
Fóra do concello pero dentro da comarca houbo
outras salas como El Rosal en
Sigüeiro, que durou pouco tempo e pasou a ser o concesionario da Renault, ou Los Ricos en Visantoña,
propiedade de Ovidio Manteiga, que pechou en 1985 e onde chegaron a actuar Los
Amaya, Peret, Los Chichos, Los Pekenikes, Los Chunguitos e ata Hombres-G.
Sen dúbida a máis exitosa e a competencia
máis forte para Ordes foi El Vergel de Pontecarreira. Igual que no
caso do Mesón, El Vergel xa existía nos anos 50 e 60 como un pequeno salón de
baile. Dirixido por unha muller (só había dúas empresarias do ramo en toda
España!), Émerita
Pernas Pereira, nos 70 converteuse nunha sala que atraía a xente de
toda a comarca. Nela chegaron a actuar Julio Iglesias (que cobrou 30.000
pesetas) e Basilio, un cantante negro, que foi a primeira persoa desa raza que
viron en persoa a maioría dos clientes. Hoxe, xa con outro empresario, "El
Vergel" transformouse na discoteca "Kull".
O tempo das salas de festas con orquestras en
directo durou pouco máis dunha década. A finais dos 70 comezou a febre disco e
as salas tiveron que adaptarse ou morrer. Os 80 foron os tempos das pequenas e grandes discotecas.
No hay comentarios:
Publicar un comentario