As oblatas eran
un imposto de orixe medieval que se pagaba en especie como compensación polo
gasto que tiña a parroquia en pan, viño, ornamentos ...
A finais do século XIX e principios do XX
convertéronse noutra das frontes de batalla na eterna loita entre esquerda e
dereita. Avogados progresistas e periódicos como La Voz de Galicia ou Tierra
Gallega promoveron unha campaña contra o pago das oblatas aducindo que
na súa orixe eran algo voluntario e non obrigatorio.
Así, comezou a haber preitos entre fregueses
e os seus párrocos por este motivo. Ao final a sentenza sempre dependía da
ideoloxía do xuíz e, aínda que a maioría deles estaban a favor do "status
quo", había algúns poucos de ideas máis progresistas que podían fallar en
contra da obrigatoriedade das oblatas.
Estas sentenzas eran tan celebradas na prensa
progresista, como atacadas pola máis conservadora e clericalista como El
Correo de Galicia.
Así pasou na Estrada en 1912 onde o xuíz
Jesús Rodríguez Marquina nun preito "de maior contía" promovido por un gran número de
fregueses contra o seu párroco deu a estes a razón. Pero pouco dura a alegría
na casa do "probe", porque o resultado foi apelado polo sacerdote á Audiencia
Territorial da Coruña que revogou dita sentenza.
Ordes tamén se significou na cuestión. No
noso distrito, concretamente no concello de "Buján"
(actual Val do Dubra) produciuse un litixio en 1913 entre 20 veciños comandados
por Cosme Rial -que non tiña segundo
apelido- e o párroco das parroquias de Vilariño e Portomeiro, don Antolín Martínez Criado.
Tras o traslado a principios do ano do xuíz
Policarpo Fernández Costas (que tiña un criterio favorable ás oblatas) chegou
un novo xuíz castelán de ideas progresistas: Guillermo Peinador Vega.
Así que el foi quen ditaminou nesta causa o
12 de novembro de 1913 e a súa sentenza a favor dos demandantes causou gran
balbordo. Para curarse en saúde xustificouna cuns longos e enrevesados
fundamentos ("considerandos"). Como era de esperar, isto produciu un
gran alborozo en Tierra Gallega que
publicou a sentenza e os considerandos. E como tamén era de esperar, produciu
equivalente malestar na prensa clerical que se burlou dos quilométricos considerandos e dos
xuíces progresistas: "Los jueces
adversos a las oblatas igualan ya en número a la celebérrima y popularísima
orquesta de Bruno, compuesta de dos filas de a uno".
O asunto acabou na Audiencia Territorial da
Coruña que en agosto de 1915 rematou co tema revogando a sentenza e condenando
aos fregueses a pagar as oblatas.
Para os moi interesados, as oblatas que pagaban
os fregueses de don Antolín ao chegar setembro eran un ferrado de trigo (16 litros e 15 cl) e unha
ducia de ovos cada matrimonio, cantidades que se reducían á metade no caso das
viúvas (medio ferrado de trigo e media ducia de ovos) e a media ducia de ovos
no caso das mulleres solteiras.
Curiosamente
parece que nalgunhas parroquias de Galicia segue habendo oblatas na
actualidade, aínda que agora xa non se pagan en especie senón en euros (roldan
os 30). Os fregueses non estaban moi contentos pero preferían ter o cura a ben:
"Se non pagas, igual che pon o funeral a unha hora intempestiva (terrible ameaza na Galicia rural!)" .
Por certo que o xuíz de 1ª instancia
Guillermo Peinador tivo outra actuación soada aquel ano 1913: pediulles aos
avogados e procuradores que xustificasen estar ao corrente no pago da
contribución industrial, pero estes consideraron esa petición "depresiva" para a súa
dignidade, así que montaron en cólera e en folga, amolando duramente aos
litigantes (quedarse sen poder pleitear naquela época, debía ser como quedar
agora sen móbil). Tivo que intervir o presidente da Audiencia para arranxar a
insólita situación.
En 1914 Peinador trasladouse a Carballo onde
non lle foi mal pois casou e chegou a ser alcalde.
No hay comentarios:
Publicar un comentario