viernes, 11 de mayo de 2018

Crenzas populares (1)

A SANTA COMPAÑA
  A Santa Compaña é indubidablemente a máis famosa das supersticións galegas, tanto que traspasou as nosas fronteiras. O folclorista Xesús Rodríguez López proporcionounos a descrición canónica do fenómeno no seu libro "Supersticiones de Galicia" (1895):
  La compaña es la reunión de almas del Purgatorio para un fin determinado. A las doce de la noche se levantan los difuntos, salen en procesión por la puerta principal, una persona viva va delante con la cruz y el caldero de agua bendita, y no puede, bajo ningún pretexto, volver la cabeza. Cada difunto lleva una luz que no se ve, pero se percibe claramente el olor de la cera que arde. La comitiva tampoco se ve, pero se percibe el airecillo que produce su paso. El desgraciado director solo puede dispensarse de tan tétrico cometido encontrando a otra persona y entregándole la cruz y el caldero, antes de que haga un círculo en la tierra, con lo cual queda libre de dirigir la compaña.

  Nos ambientes intelectuais, que defendían contra vento e marea o celtismo de Galicia, esta tradición foi citada innumerables veces aparecendo en contos, obras de teatro e poemas coma este.


A ESTADEA
  Por suposto había variantes segundo as zonas. Por exemplo nalgúns casos a Estadea ou Estantiga (palabra probablemente derivada do latín "hostis antiqua" [hoste antiga]) era un sinónimo de Santa Compaña, mentres noutros casos era unha pantasma de aspecto atemorizador que preguntaba ao transeunte que tiña a desgraza de cruzarse con el:
 - Por onde queres ir? Pola terra ou polo aire?
  Se a resposta era "por terra" a Estadea arrastraba ao infeliz a través de camiños, bosques e silveiras deixándoo totalmente maltreito, cheo de arañazos e mazaduras. Se a resposta era "polo aire" o comezo era máis doado pois levábao voando pero a caída era un perigo de morte e normalmente remataba magoado e completamente desorientado a bastante distancia da súa casa.
  Para librarse da pantasma podía facerse cunha vara un círculo na terra e outro no aire e meterse dentro deles. A pantasma entón amosaba unha caixa e había que depositar unha moeda con cruces nela. Isto tamén detiña á Estadea, ata que alguén quitara a moeda da caixa.


  Esta crenza perviviu ata épocas relativamente recentes. Nos anos 70 do século pasado Antonio Botana -Antón da Fonte (Estrei)- narroume, totalmente convencido, un encontro que tivo coa Estadea nos seus anos mozos e que lle deixara como recordo múltiples marcas no corpo.
  A posguerra diminuíu o medo ao sobrenatural e aumentou o medo a algunha bala ben real e tanxible que puidese vir dos "Foucellas" ou dos gardas civís que os perseguían. Pero a chegada da luz eléctrica ás aldeas foi o final definitivo da crenza. Como calquera que teña paseando de noite sabe perfectamente, é máis fácil ter medo cando non hai un farol preto.
  Doutra banda moitos dos encontros coa Estadea non eran imaxinacións. Está claro que había moitos mozos aburridos e dados ás bromas pesadas que aproveitaban para dar sustos aos máis crédulos e aos que levaban unha boa carga de alcol encima, cousa que axudaba a esa desorientación que algúns sentían. O feito de que era posible librarse da mala viaxe dándolle á aparición unha torta ou unha moeda de cobre aumenta a probabilidade de que esa pantasma fose un bromista disfrazado que de paso sacaba gañancia da broma.
Continúa en Crenzas populares (2)

No hay comentarios:

Publicar un comentario