AS SAGRADAS ÁNIMAS
As ánimas (mellor as Sagradas Ánimas ou
Ánimas Benditas -conviña aplacalas eloxiándoas ata no nome) eran outra das
crenzas (e temores) máis arraigadas entre o pobo. Descríbeo xenialmente Elena
Quiroga na súa novela "Viento del
Norte":
El temor a las ánimas afinca en el alma de todos los aldeanos. En la
colecta de las parroquias, aprisa, vuelven aflojando la faltriquera, para
depositar la moneda que, a buena hora, de no mediar el temor a lo sobrenatural,
soltarían. Pasa el chiquillo, revestido con un alba arrugada sobre la deslucida
sotanilla. Descarado y socarrón mueve el platillo canturreando con
acompañamiento del sonido de las monedas: "Para las ánimas benditas".
Las manos se empujan para llegar antes.
Don Antonio ha desistido de pedir para el culto y clero o para los pobres de la
parroquia, porque entonces continúan impávidos sus feligreses, mirando para el
altar, como si absortos en sus oraciones no oyeran al monaguillo que les
reclama. Por eso, avezado al fin en el conocimiento de aquellos lugareños, Don
Antonio ha dado la consigna: "Para las ánimas". Solo el nombre causa
pavor, y se miran unas a otras, deseosas de que el momento pase. Sueltan la
moneda aprisa, aprisa, no sea que las ánimas se venguen, y con ellas, la Santa
Compaña ...
As ánimas do purgatorio aparecían en forma de
luces despois de que as campás tocasen por elas nas igrexas. Se unha persoa as vía,
tiña que descubrirse (se era un home), persignarse e rezar coas mans unidas por
elas.
Por suposto preferían as igrexas máis
apartadas nas cales as aparicións abundaban moito máis. Os cadáveres dos
enterrados no adro, cuxa alma estaba no purgatorio, espertaban e subían ao
campanario para tocar a misa de ánimas. Se estaban no inferno laiábanse con horribles
berros. Normalmente, se eran vistas, pedían algún tipo de favor, algo que
deixaron de facer en vida ou algo que lles axudaría a abandonar o purgatorio.
Unha das peticións podía ser rachar o hábito do defunto de determinada maneira
e baixo certas cerimonias, o que permitiría a este baixar ao inferno para
cumprir a súa condena.
Ademais dos fogos fatuos nos adros e as
queixas dos defuntos berrándolle aos vivos, había veces que nas casa próximas
chegaban a caer pedras polas chemineas e a través do tellado.
Unha vez máis hai que apuntar que non todos
os casos foron produto da imaxinación e que había moitas persoas bromistas que
se divertían coa credulidade dos demais, sen descartar que nos casos de caída
de pedras houbese tamén veciños que se levasen mal e aproveitasen a ocasión.
Algúns tamén podían ver pantasmas de xente
viva que ía morrer proximamente. Este tipo de procesión eran os xans. Para velos había que ser unha
persoa moi especial que cumprira a condición de que no momento do seu bautizo se
producira algún destes erros: que o padriño rezase mal o credo ou que o sacerdote confundira os santos óleos, usando os da
extrema unción no canto dos do bautismo.
Actualmente máis ben diriamos que a condición
sería estar algo desequilibrado.
Este caso deuse na miña familia, pois a miña
avoa materna, Celia Candal Seijas, posuía esta habilidade. A miña nai contaba
que, sendo nena, moitas veces ao chegar a unha encrucillada de camiños pedíalle
que se apartase para deixar pasar ás pantasmas.
Afortunadamente non herdei ese don!
Continúa en Crenzas populares (3)
No hay comentarios:
Publicar un comentario