A venda de gando en prazas de Santiago está
documentada xa no século XVIII pois a cidade gozaba dun privilexio real
(distinción que poucas localidades tiñan en España). Non obstante o inicio oficial
data de 1882 cando o Concello
aprobou a creación dunha feira todos os xoves na carballeira de Santa Susana,
lugar que se usaría ata 1971, cando
se inaugurou o recinto de Salgueiriños.
O día
da Ascensión, festivo en todo o país, pronto se converteu na feira máis
importante do ano, famosa ata no estranxeiro como podemos ver neste artigo
publicado en El Correo de Galicia o 2 de xuño de 1905.
Con un día espléndido se celebró ayer la
renombrada feria anual de la Ascensión, que tiene gran fama en Galicia, en
tierras de Castilla, y aún en el extranjero para donde suele exportarse ganado.
De Portugal y Francia suelen venir en busca
del vacuno, caballar del país y de cerda, y los castellanos acostumbran a
llevar el mular, al igual que en la de San Martín de Osebe, así como vacas y
carneros para el consumo de las plazas de Madrid, Barcelona y otros puntos, si
bien ahora tienen los traficantes en gran escala sus compradores que visitan
los mercados y ferias, adquiriendo reses conforme se les ordena, que luego
transportan por ferrocarril.
Nada debe tener pues de extraño que se notase
la falta de acaparadores, cosa que agrada poco a nuestros campesinos para
quienes el castellano (nombre por el que
conocen a los traginantes desconocidos, sean de donde se quiera) es una
legítima esperanza que les hace concebir risueñas ilusiones en lo que se
refiere a la subida del precio del ganado.
A pesar de que houbo moitísma xente ese ano
os prezos foron moi baixos. Proseguía logo o artigo con algunhas pinceladas
costumistas.
Los que en cambio hicieron al
parecer algo, fueron los establecimientos de comestibles y bebestibles, sobre
todo estos últimos, dado el calor sofocante que hizo, a pesar de correr
refrescante brisa norte que disipaba en parte el polvo que en nubes asfixiantes
se alzaban en las "admirablemente cuidadas" carreteras que cruzan la
ciudad.
No faltaron ¡Eso si! los gitanos con sus
"magníficas" recuas de esqueléticos caballos y decaídos pollinos, los
de las tres cartas y tal punto filipino, que se encargó la Guardia Civil
diese con sus huesos en la prevención.
Que sepamos no hubo "lances"
mayores, excepción hecha de los timos en pequeña escala por el procedimiento de
la buenaventura, que con toda la sal posible llevaron a cabo algunas
gitanillas, cosa que es de aplaudir más que de lamentar porque no se explica
que a estas alturas haya aún "primos", y más que primos mentecatos,
que crean esas paparruchas, en lo del "pajarillo sabio" y en otras
simplezas por el estilo.
Hubo hoy aún en el campo de la feria
"chambos", y como día de salida de las "maulas" no precisamos
decir que se ofrecieron escenas dignas de ser reseñadas con gracejo, si para
ello dispusiésemos de espacio y condiciones.
Hasta el Apóstol, pues, en que se verá otra
vez repleto el castro de Santa Susana, no haremos otra reseña de esta índole,
porque no se da importancia a los mercados semanales que allí tienen lugar y a
los denominados "francos", aún cuando hay alguno de estos que vale
sin exageración por una de las grandes ferias.
A feira apenas cambiou durante toda a
primeira metade do século XX. Había anos moi bos e outros non tanto pero sempre
estaba chea a rebosar pois era unha cita obrigada para todos os campesiños da
zona.
O que quizais non saibades é que a principios
do século XX unha das celebracións paralelas habituais eran as corridas de
touros (aínda que moitas veces eran simples xatos) pero despois da guerra xa
non se mencionan. En cambio o polbo, a comida preferida dos visitantes da
feira, foi sempre popular ao longo de todo o século. Aínda que nos 40 o seu
prezo dobraba ao da época prebélica seguiuse consumindo e cada vez en máis
cantidade. En 1955 chegáronse a comer ese día 5 toneladas de polbo!
Se ben en principio a feira da Ascensión tiña
todo tipo de animais, a partir dos anos 40 empezou a predominar o gando cabalar
e mular, así que rematou por ser coñecida como "feira das bestas".
Velaquí o relato que da feira fai Manuel
Rodríguez García en "Historia viva":
O xoves da Ascensión en Santiago era a feira
anual das bestas na carballeira de Santa Susana, e mercado na praza de abastos
con froitos do país.
Ese xoves, que é un dos que brillan máis có
sol, aparecían as primeiras cereixas que traían as paisanas da Ulla.
Na catedral dicía misa grande o arcebispo,
acompañado por todos os coengos. Despois saían os cabezudos bailando polas rúas
detrás dos gaiteiros, que ían tocando a gaita acompañados de bombo, pandeiro e
requinto. Animaban aos rapaces a bailar e brincar cos cabezudos por todo
Santiago.
A esa hora a feira xa estaba chea de bestas,
burros e cabalos. Os besteiros, a cada animal que mercaban, poñíanlle coas
tesouras a súa marca nas ancas. Subindo polo camiño do medio da feira
atopábanse aos dous lados rosquilleiras, churreiros e cribeiros. Vendían
cribas, peneiras e barutos. Os nabiñeiros ofrecían por
cuartillos nabiña
de nabos, coles, repolos e toxos, e piñóns de piñeiros mansos. Non faltaban
trileiros, charlatáns e cegos cantando historias de crimes e o manitas de plata subido nun estaribel e regalando peites e carteiras
con billetes dentro.
Por entre os cabalos e as bestas andaba
Manolo de Vilar de Ordes, vendendo pedras para os chisqueiros, correas dos
zocos, ladrizos para os xugos dos bois, o Zaragozano
e o Gaiteiro de Lugo. Ía berrando "A
ve-lo Mintireiro verdadeiro!". Á tardiña marchaba para Ordes no coche do
Cotovío.
Os besteiros xa ían atando as bestas que
mercaran, unha no rabo das outras. Diante ía a do aparello montada polo besteiro
e á última poñíanlle a chocla para que
fose choqueleando todo o camiño ata chegar á casa.
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