martes, 7 de enero de 2025

A feira da Ascensión

 
  A venda de gando en prazas de Santiago está documentada xa no século XVIII pois a cidade gozaba dun privilexio real (distinción que poucas localidades tiñan en España). Non obstante o inicio oficial data de 1882 cando o Concello aprobou a creación dunha feira todos os xoves na carballeira de Santa Susana, lugar que se usaría ata 1971, cando se inaugurou o recinto de Salgueiriños.
  O día da Ascensión, festivo en todo o país, pronto se converteu na feira máis importante do ano, famosa ata no estranxeiro como podemos ver neste artigo publicado en El Correo de Galicia o 2 de xuño de 1905.
 
  Con un día espléndido se celebró ayer la renombrada feria anual de la Ascensión, que tiene gran fama en Galicia, en tierras de Castilla, y aún en el extranjero para donde suele exportarse ganado.
  De Portugal y Francia suelen venir en busca del vacuno, caballar del país y de cerda, y los castellanos acostumbran a llevar el mular, al igual que en la de San Martín de Osebe, así como vacas y carneros para el consumo de las plazas de Madrid, Barcelona y otros puntos, si bien ahora tienen los traficantes en gran escala sus compradores que visitan los mercados y ferias, adquiriendo reses conforme se les ordena, que luego transportan por ferrocarril.
  Nada debe tener pues de extraño que se notase la falta de acaparadores, cosa que agrada poco a nuestros campesinos para quienes el castellano (nombre por el que conocen a los traginantes desconocidos, sean de donde se quiera) es una legítima esperanza que les hace concebir risueñas ilusiones en lo que se refiere a la subida del precio del ganado.
 
  A pesar de que houbo moitísma xente ese ano os prezos foron moi baixos. Proseguía logo o artigo con algunhas pinceladas costumistas.
 
  Los que en cambio hicieron al parecer algo, fueron los establecimientos de comestibles y bebestibles, sobre todo estos últimos, dado el calor sofocante que hizo, a pesar de correr refrescante brisa norte que disipaba en parte el polvo que en nubes asfixiantes se alzaban en las "admirablemente cuidadas" carreteras que cruzan la ciudad.
  No faltaron ¡Eso si! los gitanos con sus "magníficas" recuas de esqueléticos caballos y decaídos pollinos, los de las tres cartas y tal punto filipino, que se encargó la Guardia Civil diese con sus huesos en la prevención.
  Que sepamos no hubo "lances" mayores, excepción hecha de los timos en pequeña escala por el procedimiento de la buenaventura, que con toda la sal posible llevaron a cabo algunas gitanillas, cosa que es de aplaudir más que de lamentar porque no se explica que a estas alturas haya aún "primos", y más que primos mentecatos, que crean esas paparruchas, en lo del "pajarillo sabio" y en otras simplezas por el estilo.
  Hubo hoy aún en el campo de la feria "chambos", y como día de salida de las "maulas" no precisamos decir que se ofrecieron escenas dignas de ser reseñadas con gracejo, si para ello dispusiésemos de espacio y condiciones.
  Hasta el Apóstol, pues, en que se verá otra vez repleto el castro de Santa Susana, no haremos otra reseña de esta índole, porque no se da importancia a los mercados semanales que allí tienen lugar y a los denominados "francos", aún cuando hay alguno de estos que vale sin exageración por una de las grandes ferias.
 
 
  A feira apenas cambiou durante toda a primeira metade do século XX. Había anos moi bos e outros non tanto pero sempre estaba chea a rebosar pois era unha cita obrigada para todos os campesiños da zona.
  O que quizais non saibades é que a principios do século XX unha das celebracións paralelas habituais eran as corridas de touros (aínda que moitas veces eran simples xatos) pero despois da guerra xa non se mencionan. En cambio o polbo, a comida preferida dos visitantes da feira, foi sempre popular ao longo de todo o século. Aínda que nos 40 o seu prezo dobraba ao da época prebélica seguiuse consumindo e cada vez en máis cantidade. En 1955 chegáronse a comer ese día 5 toneladas de polbo!
 
 
  Se ben en principio a feira da Ascensión tiña todo tipo de animais, a partir dos anos 40 empezou a predominar o gando cabalar e mular, así que rematou por ser coñecida como "feira das bestas".
  Velaquí o relato que da feira fai Manuel Rodríguez García en "Historia viva":
 
  O xoves da Ascensión en Santiago era a feira anual das bestas na carballeira de Santa Susana, e mercado na praza de abastos con froitos do país.
  Ese xoves, que é un dos que brillan máis có sol, aparecían as primeiras cereixas que traían as paisanas da Ulla.
  Na catedral dicía misa grande o arcebispo, acompañado por todos os coengos. Despois saían os cabezudos bailando polas rúas detrás dos gaiteiros, que ían tocando a gaita acompañados de bombo, pandeiro e requinto. Animaban aos rapaces a bailar e brincar cos cabezudos por todo Santiago.
  A esa hora a feira xa estaba chea de bestas, burros e cabalos. Os besteiros, a cada animal que mercaban, poñíanlle coas tesouras a súa marca nas ancas. Subindo polo camiño do medio da feira atopábanse aos dous lados rosquilleiras, churreiros e cribeiros. Vendían cribas, peneiras e barutos. Os nabiñeiros ofrecían por cuartillos nabiña de nabos, coles, repolos e toxos, e piñóns de piñeiros mansos. Non faltaban trileiros, charlatáns e cegos cantando historias de crimes e o manitas de plata subido nun estaribel e regalando peites e carteiras con billetes dentro.
  Por entre os cabalos e as bestas andaba Manolo de Vilar de Ordes, vendendo pedras para os chisqueiros, correas dos zocos, ladrizos para os xugos dos bois, o Zaragozano e o Gaiteiro de Lugo. Ía berrando "A ve-lo Mintireiro verdadeiro!". Á tardiña marchaba para Ordes no coche do Cotovío.
  Os besteiros xa ían atando as bestas que mercaran, unha no rabo das outras. Diante ía a do aparello montada polo besteiro e á última poñíanlle a chocla para que fose choqueleando todo o camiño ata chegar á casa.
 

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