O principal
acontecemento na Galicia rural de 1926
foi o Decreto-lei de redención forzosa de foros que puxo fin á
"interinidade legal" na que estaba instalado o réxime foral desde a
provisión de 1763. O decreto regulaba os procedementos para que os foreiros
puidesen redimir as súas rendas forais, é dicir, para que as terras que estaban
gravadas con elas quedasen libres desa carga nun prazo máximo de 10 anos.
Galicia (e
outros lugares como Asturias e León) atopábase a finais do século XIX inmersa no
sistema foral, o que ven significar que unha amplísima cantidade de terras
pertencían a xente que non as traballaba, os foristas, aos que Vicente Risco denominaba
despectivamente "o señorío"*. Estes arrendábanas aos que realmente as
traballaban, os foreiros, que
anualmente lles pagaban unha renda (normalmente en especie) por elas.
Este sistema
de propiedade compartida de orixe medieval dificultaba fortemente a modernización do campo,
precisamente en momentos de gran competencia ultramarina, e provocaba o
descontento social. Xa a finais do século XIX era evidente a necesidade dun
cambio, a pesar da oposición dos grandes propietarios. O Partido Liberal especialmente deu pasos nese sentido pero nunca se concretou nada.
A sociedade
foi por diante dos políticos e moitas terras foron compradas co diñeiro que
achegaron os emigrantes (era unha das moitas razóns da enorme emigración
galega).
No século XX
floreceron as sociedades agrarias para as que o tema foral era o seu principal cabalo de
batalla. A axitación campesiña que chegou a extremos violentos a principios dos
anos 10 non logrou, non obstante, avances na lexislación.
Nos anos 20 a necesidade do cambio xa era perentoria,
tanto por motivos económicos como de estabilidade social. Había dúas posturas:
a abolicionista (dar as terras aos foreiros sen ningunha compensación aos
propietarios) e a redencionista (os foreiros tiñan que "redimir" a
terra, é dicir, pagar unha compensación aos foristas). A primeira, máis
radical, era a defendida pola CRAG (aínda que bastantes dos que a desexaban xa sabían que era unha utopía). A segunda era a tendencia maioritaria, especialmente apoiada
polo sindicalismo
católico, pero dada a diversidade sociolóxica dos seus compoñentes,
discrepaban grandemente sobre as cantidades a pagar pola redención.
A solución que deu a ditadura de Primo non foi
improvisada. Desde 1924 o Réxime promoveu a realización dunha enquisa encargada
aos Rexistradores da Propiedade, co obxecto de dispoñer dunha estatística
precisa dos foros e dereitos análogos existentes en Galicia. Os resultados
revelaron que a contía destas rendas non era moi elevada (uns 6 millóns e medio
de pesetas), pero que aínda constituían un grave problema para a organización
do sector agrario galego, pois eran centos de miles de hectolitros de cereais e
de viño os que os labradores debían destinar ao pago das súas obrigacións cos
foristas. Con todos estes datos na man, en xuño
de 1926, viu a luz o decreto de redención, de carácter obviamente moderado.
Vicente Risco afirmou seis anos despois que "la
cuestión foral había sido ganada recientemente por el señorío cuando había
temido seriamente por su pérdida".
EL PUEBLO
GALLEGO 25-06-1926
LA REDENCIÓN DE
FOROS LOS TIPOS QUE SE FIJAN
Madrid.- El Decreto relativo a la redención de foros en Galicia, Asturias
y León quedó aprobado y se ha redactado sobre las bases de la ponencia que
nombró el Directorio, si bien con algunas, aunque pequeñas modificaciones.
En dicho decreto se fijan los tipos del 4 1/2, 5 1/2 y 6 1/2 por
ciento como máximo y se nombran tribunales mixtos, casi paritarios,
presididos por el juez de la localidad respectiva.
Estos tribunales se formarán con el registrador de la propiedad, un
notario, un forero, un forista y un representante de cada una de las Cámaras Agrícolas
y de Comercio.
En el decreto se exceptúa del auxilio del Estado a los foros pobres,
para que se rediman mediante préstamo que les facilitará el Crédito Agrícola.
|
Non houbo
abolición e as compensacións eran bastante altas, pero polo menos o decreto
tivo a virtude de acabar coa indecisión dos gobernos anteriores (os da Restauración)
e de dar forma legal ao que na práctica viñan facendo de forma privada
pagadores e perceptores de rendas.
Así, a pesar
de cambios políticos posteriores, o réxime foral quedou liquidado, aínda que a
súa morte legal aínda tardaría medio século coa Compilación do Dereito Civil de
Galicia, que fixou o ano 1973 como
última data para admitir preitos sobre materia de foros.
Pero o
problema quedou eliminado naquel ano de 1926 e foi a principal razón que
explicaba o entusiasta apoio que o mundo rural deu á ditadura de Primo de
Rivera.
*
Non era exactamente así. Os foreiros eran na maioría dos casos labradores
pobres, pero tamén había propietarios acomodados e clases medias urbanas. Os
foristas eran xeralmente rentistas fidalgos ou burgueses pero tamén
propietarios de mediano rango. Incluso algúns labradores xuntaban as dúas
condicións.
No hay comentarios:
Publicar un comentario