Nos 20 anos que van de de 1900 a 1920 a moda cambia vertixinosamente.
Precisemos, iso si, que nos estamos referindo á moda feminina e, por suposto,
ás clases medias e altas.
O campesiñado, a gran maioría da poboación en
Galicia, seguía vestindo de forma parecida e canto máis pobre e illado era un
lugar, máis posibilidades había de atopar pezas de roupa similares ás do século
XIX.
Tampouco a moda masculina experimentou
grandes cambios. Os homes de boa posición vestían sempre traxe e sombreiro, que
se quitaban no interior -e para saudar a un coñecido ou a unha muller- como
mostra de boa educación. En verán os máis modernos substituían o sombreiro de
feltro por un panamá.
Non era barato ser un cabaleiro: un traxe
custaba en 1920 sobre 250 pesetas, unha camisa 25, as botas 60 e un chapeu
podía valer 30 pesetas.
A moda feminina que a principios de 1900
aínda mantiña as formas do século XIX sufriu un enorme cambio. Na década dos 10
buscouse a verticalidade na figura feminina. Abandonouse así o corpiño (corsé),
que fora durante anos obxecto de innumerables críticas por parte dos médicos, e
pasouse a usar unha faixa ou corpiño recto que non marcaba nin a cintura nin o
peito. A silueta era así máis fluída con talle imperio, axustado baixo o peito,
de corte recto (xa de moda na época napoleónica) inspirado no orientalismo que
irrompeu na Europa do momento a través da versión de Scherezade de 1910 dos
Ballets Rusos.
A tendencia cara a liñas máis soltas e
verticais era ata antes de 1914 (1ª
GM) unha cuestión fundamentalmente esteticista, mentres que a partir da finalización
da contenda en 1918, buscouse ademais a comodidade para adaptarse ao novo
modelo e aos novos papeis que lle tocaba desempeñar á muller, o que desembocaría
xa nos anos 20 (anos de liberación da muller e rachadura co pasado) nun estilo
máis sport e un pelo máis curto, ao garçon.
A comodidade primaba ante todo e o longo das
saias foise acurtando desde o nocello ao xeonllo.
Por suposto todo isto causou grandes
reticencias en amplos sectores (sobre todo os máis relixiosos). Así unha
asociación de damas asturianas clamou contra os escotes esaxerados e a curtidade
das saias, propoñendo que só usasen saias polo xeonllo as nenas de ata 14 anos
e a partir de aí baixala ata media perna, pero non parece que se lles fixese
moito caso.
Na igrexa de San Agustín de Tarragona un
xesuíta negouse a dar a comuñón a 18 mulleres pola súa forma de vestir. El Regional non se
sorprendía por iso: «La noticia
hasta aquí no tiene mayor singularidad pero lo sabroso es la coletilla: la
actitud del jesuita le originó un incidente con el marido de una de aquellas
señoras [...] Bien está -vamos al decir- que por las exigencias del mercado
mundano, las jóvenes usen de tales y cuales licencias, descubran parte de sus
naturales encantos; pero que una mujer casada haga lo propio, y más con el
asentimiento de su marido, es como para devanarse los sesos pensando cosas
raras.»
Outros, como este xornalista de La Correspondencia de España,
rendíanse ao inevitable: «Una cosa
es censurar las modas exageradas y otra muy distinta creer que las señoras
dejan de ser señoras por no atreverse a divorciarse de la moda. ¡No es lo
mismo! [...] La moda es la tirana, el déspota de la mujer. Quien crea que la
mujer tiene más o menos pudor por seguir tal o cual moda, no conoce a la mujer.
Si mañana es moda llevar falda escoba que barra las calles, no habrá una sola
que enseñe el tobillo. Y si es moda ir al teatro con gola holandesa, ni una
sola enseñará el cuello. Pero si un modisto impone el vestido a lo Eva, Eva
serán casi todas. Por eso se debe atacar a la moda exagerada, sin incurrir en
el error de creer que las esclavas de la moda sean merecedoras del
infierno.»
Como vemos, no substancial, pouco cambiaron
as cousas.
E, de propina, un anuncio do ano 1918.
No hay comentarios:
Publicar un comentario