Despois de 1941 houbo moitos temporais ao longo
das seguintes décadas. Algúns foron moi fortes como o de xaneiro de 1965 que
case destruíu o porto de Malpica e causou danos na Coruña, outros producían
inundacións cíclicas en lugares como Padrón, Caldas ou Sigüeiro, pero ningún se
achegou nin de lonxe á intensidade daquel vello temporal sen nome.
Ningún...
ata que chegou Hortensia.
Era outubro de 1984. España xa era un país
bastante moderno e Galicia era desde había poucos anos unha comunidade autónoma
cunha Xunta aínda novata que enfrontaba o seu primeiro gran desafío. O temporal
(o primeiro que tivo nome, polo menos a nivel popular) foi amplamente previsto
e publicitado.
O 3 de outubro
María Teresa Navaza, presentadora do
informativo autonómico da TVE que se emitía á primeira hora da tarde, leu unha advertencia
de Protección Civil ante a inminente chegada a Galicia dos restos dun ciclón tropical:
o xa famoso "Hortensia" chegaría ás 5 da tarde. Pero non pasou nada
especial ás 5, nin ás 6, nin ás 7... Parecía outra esaxeración máis da prensa.
Non obstante
esa madrugada, doce horas despois do previsto, máis ou menos ás 5,
a impuntual Hortensia mostrou a súa cara e foi tan
terrible que as décadas pasadas non lograron borrar a súa memoria de quen a viu.
Mentres
algúns durmían tranquilamente, os máis nerviosos oíron durante unhas 5 horas o
omnipresente ruxido do vento que ás veces pasaba dos 150 quilómetros por hora. Na torre de control do aeroporto de Labacolla, os
controladores Juan Bautista Pérez e Pedro Fachal vivírono en directo. Ás 8:30 a
torre "columpiábase como unha árbore", comezaron a estalar cristais e
tiveron que escapar "co corpo bañado en sangue".
Ao pouco de
amencer, Hortensia, extenuada, foi perdendo forza e as portas fóronse abrindo
timidamente. Asomaron rostros, precavidos primeiro, asombrados despois.
O único
positivo foi que grazas ao seu horario nocturno, coa xente nas súas
casas, só houbo 6 mortos en España (un deles na Coruña: Benigno Garrido Arana,
de 77 anos). Se chegase unhas horas antes ou despois tería
sido unha masacre.
Nas vilas non
había electricidade e as rúas estaban cheas de tellas, carteis, muros tirados e
ata restos de chemineas. Nos parques árbores senlleiras xacían polo chan. No
agro colleitas enteiras arruinadas e bosques desfeitos.
Na estrada de
Santiago a Negreira había 60 árbores caídas, nos 25 km desde Santiago a Ordes
había 30, unha delas de máis de 6 toneladas, e estas cifras non eran nada
comparadas coas das vías secundarias, obstruídas por miles de piñeiros (como
anécdota, aumentaron espectacularmente as vendas de motoserras durante os días
seguintes).
Dos 60.000 km que tiñan as
liñas do tendido eléctrico, foron afectados uns 10.000 deles. Máis de 650
traballadores de Fenosa tiveron que traballar ás alancadas. 17 liñas de alta
tensión quedaron temporalmente inutilizadas en toda Galicia, delas 7 na
provincia da Coruña. Paralizáronse as centrais térmicas de Meirama e Anllares. A
mesma cidade da Coruña e localidades como Ordes, Carballo, Ribeira e Pobra
estiveron bastantes horas sen electricidade. Lugares máis pequenos, sobre todo
en Ourense, seguirían sen ela varios días máis.
O transporte
quedou aquel día case paralizado. A maior parte de autobuses de liña
suspenderon as súas saídas. Moitos trens deixaron de circular e outros
completaron o traxecto despois de longas retencións. Un ferrobús máis atrevido
descarrilou na provincia de Pontevedra. Tamén se suspenderon as viaxes por mar,
o que afectou principalmente á Ría de Vigo.
Finalmente
moita xente tivo graves danos nas súas propiedades. Varios chabolistas quedaron
sen vivenda e tiveron que ser levados provisionalmente a outros lugares.
Fernando
Garrido, o conselleiro de Agricultura, un dos protagonistas naqueles días,
estimou as perdas, con precisión inusitada, en 9.149 millóns de pesetas. Sen
falar de cifras concretas, a devastación foi enorme, pero Galicia quedou
bastante satisfeita da resposta diante da adversidade.
Pouco
despois, en novembro, chegaron os restos doutro ciclón, Klaus, activando de
novo as alertas, pero apenas engadiu algúns danos máis e quedou en pouca cousa.
Hortensia foi
terrible. Aquela noite do 4 de outubro
de 1984 medíronse en Monte Ventoso (Ferrol) refachos de vento de ata 158 quilómetros por hora. Pasarían case
25 anos ata que un novo Klaus, en
xaneiro de 2009, o superase amplamente chegando aos 198 quilómetros por hora en Bares. Pero os seus efectos nin de
lonxe se achegaron aos de Hortensia.
Aquel vendaval de 1984 que derrubou o
simbólico tilo de Ares, na costa ferrolá, a lendaria carballeira de Escairón,
na montaña lucense, ou os vetustos carballos de Santa Susana, en Santiago, permanece
na nosa memoria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario