O principio da década dos 20 estivo marcado
pola moda do tranvía. A Coruña dispoñía de tranvía eléctrico desde 1913 (fora
inaugurado en 1903, pero con mulas) e nesta década construíronse os de Sada
(1922) e Marín (1923).
Un dos proxectos que se barallaron foi
construír unha liña entre A Coruña e Santiago. O promotor era o Banco "Sobrinos
de José Pastor" (o futuro Banco Pastor), que, como indicaba o seu
nome, estaba comandado polos sobriños de José Pastor y Horta: Pedro Barrié y
Pastor (que en 1915 engadiu como socio ao seu fillo Pedro Barrié de la Maza) e
Ricardo Rodríguez Pastor, que en 1921 era o xerente da empresa.
Ordes sabía ben o que valía ter unha gran vía
de comunicación. A estrada que atravesaba a vila era unha enorme fonte de
riqueza. Lonxe xa dos tempos dominados en solitario pola ferro-carrilana, agora
había varias empresas de autobuses facéndose competencia (La Regional, El Noroeste, Castromil, El
Compostelano, El Brigantino ...), algún camión en Carral e Ordes que levaban
mercadorías -e aproveitando, ás veces xente- máis un número cada vez maior de
automóbiles "tantos, que xa non podía un deixar tranquilo aos nenos na
porta de casa".
Unha liña férrea podía ser aínda mellor. O
exemplo perfecto era Curtis, unha pequena vila de interior que desde 1883,
momento en que se construíu a estación ferroviaria onde tiñan que parar os
trens de vapor para botar auga, viviu un auxe económico sen precedentes. Un
tranvía non era exactamente o mesmo pero axudaría moito ao desenvolvemento da
zona.
Por iso causaron consternación en Carral,
Herves e Ordes os rumores de que o trazado se apartaría (nalgúns casos, moito)
da estrada. Ordes foi quen máis se moveu para reverter esta situación.
Unha significada Comisión da "progresiva
localidade" foi en outubro de 1921 á Coruña para presentar en persoa o seu
caso á empresa. Estaba presidida polo alcalde Manuel García Bermúdez
acompañado do recadador de Contribucións Ricardo Amor del Río, o secretario do Xulgado
municipal José
Sánchez Somoza e o comerciante e banqueiro Juan Liñares Iglesias.
Presionaron para que a distancia de 5 km á vila se vise acurtada o máis posible,
para o que daban todas as facilidades. A resposta de Ricardo Rodríguez foron boas
palabras e moitas promesas, polo que saíron da reunión altamente satisfeitos.
Aproveitando a súa estancia na Coruña,
ocupáronse tamén da pretendida supresión ou redución de categoría da
Administración de Correos de Ordes, que rexía Manuel Bernárdez, e que a
deixaría convertida nunha estafeta rural como tantas outras.
Poucos días despois, dado que estaba en Ordes
o enxeñeiro encargado da obra, José Fernández-España, outra comisión de veciños acompañada
do párroco don Nemesio Morgade volveu a insistir no tema. O enxeñeiro contestoulles que o
máximo que a liña se podía achegar á vila eran uns 2 Km debido á diferencia de
altura do terreo. A reunión foi de novo descrita como moi satisfactoria.
Como sabemos hoxe, o resultado de tanta
preocupación e tantas xestións foi inútil. Ao final non houbo tranvía. En canto
ao tren, comezaron as obras da liña férrea entre Santiago-Coruña en 1927 pero
paralizáronse en 1932. Houbo que esperar ata 1943, catro anos despois da guerra civil, para que o tren pasara... máis ou menos por onde estaba previsto naquel vello proxecto do tranvía.
No hay comentarios:
Publicar un comentario