A chegada da república foi unha festa case
unánime.
En palabras de Salvador de Madariaga era "La niña bonita", a utopía coa que estiveran a soñar os
republicanos desde finais do século XIX. O fastío dos últimos anos da
Restauración aumentara o número de crentes, de xente que pensaba que un mero
cambio de réxime acabaría con todos os problemas e que por tanto tiña unhas
expectativas inalcanzables (algo similar ao que xa ocorrera coa ditadura de
Primo de Rivera).
A República nacía pois no medio do entusiasmo
popular pero cunhas bases máis débiles do que parecía naquel triunfal 1931. Un dos seus
puntos fracos foi a falta de experiencia dunha clase política que da noite para
a mañá viuse no poder e en moitos casos non soubo xestionar ben os desafíos.
O primeiro foi a súa posición belixerante coa
Igrexa, ditada polo anticlericalismo radical de moitos gobernantes
(especialmente Azaña), pois, aínda que entre o clero e os católicos había unha
minoría moi adversa á República, a postura desta foi bastante máis contemporizadora
con outros grupos como o exército ou os nacionalistas.
A queima de igrexas e conventos xa no 2º mes
de vida da República coa inacción do goberno (mesmo en Málaga coa conivencia
das autoridades) foi un mal punto de partida. En Galicia a situación non chegou
a tales extremos pero houbo incendios na Coruña (os máis graves) Ourense,
Ferrol e Betanzos. En cambio, en
Santiago a actitude das autoridades foi contundente e impediu calquera ataque
ao patrimonio eclesiástico.
Outro punto de descontento en Galicia foi a paralización da obras do
ferrocarril Zamora Ourense que debía enlazar máis tarde coa Coruña vía
Santiago. Esta cuestión motivou os primeiros conflitos da Galicia republicana con
folgas e mitins especialmente en Santiago e Ourense (onde mesmo houbo un
morto). A presión sobre o goberno foi tan forte que se chegou a ameazar coa
dimisión das autoridades e o boicot ás eleccións a Cortes constituíntes. Os
ánimos acougáronse coa intervención do ministro Casares Quiroga que logrou que o goberno
se comprometese a continuar as obras (aínda que cargando o financiamento a
concellos e deputación, o que na práctica foi pouco máis ou menos telas case
paradas).
No lado positivo a República, fronte ao
sistema clientelar e caciquil da Restauración, abriu novas canles para a
participación na vida pública. Así houbo unha intensa politización da sociedade
e todas as clases estiveron representadas. Isto conduciu a un gran pluralismo político con numerosos partidos e
coalicións que dificultaron ás veces a gobernabilidade.
En Galicia houbo varios partidos que se diferenciaban de acordo con tres
variables.
1) Monarquía ou Republica. Aínda que a maioría dos
partidos foron republicanos, había unha forte presenza da causa monárquica a
través dos seguidores de Calvo Sotelo e do seu partido Renovación Española con
especial arraigamento en Ourense.
2)
Esquerda ou Dereita. As provincias de Lugo e Ourense votaron de forma maioritaria a
candidatos de dereita, fosen republicanos ou accidentalistas como a CEDA de Gil
Robles.
3) Centralismo ou Nacionalismo. Tan só dous partidos tiñan unha visión autonomista: a ORGA, fundada na Coruña en 1929, e o Partido Galeguista, fundado en Pontevedra a finais do ano 1931.
3) Centralismo ou Nacionalismo. Tan só dous partidos tiñan unha visión autonomista: a ORGA, fundada na Coruña en 1929, e o Partido Galeguista, fundado en Pontevedra a finais do ano 1931.
En termos xerais a ORGA era hexemónica na
Coruña, os republicanos de esquerda e o PSOE dominaban Pontevedra, mentres en
Ourense compartían influencia os monárquicos de Calvo Sotelo, o Partido Radical
de Basilio Álvarez e os radical-socialistas. Lugo foi a máis atípica e tiveron
ampla presenza republicanos de dereita e moitos independentes.
Outra novidade foi a modernización cultural,
sobre todo no que se refire ao equipamento educativo. A Republica fixo un
esforzo notable na dotación de edificios e mestres cuxo número se multiplica
estes anos en Galicia, pasando de 4.500 en 1931 a 6.500 en 1935. O
corpo de mestres foi unha das grandes bandeiras do ideario republicano, pero a
identificación deses novos ensinantes coa República, potenciada polo feito de
que moitos deles tamén tiñan unha clara adscrición política de esquerdas, fixo
que a dereita os considerase máis propagandistas que profesores e que fosen
vítimas preferentes da represión despois do alzamento. Tal foi o caso de José García Fernández,
mestre da escola do Recreo.
Na vila de Ordes a República non tivo a mesma
presencia que noutros lugares ao estar o concello en mans de Antonio Concheiro e a Igrexa
representada por Ramón Mosteiro, un
sacerdote bastante integrista. Os mozos republicanos queixábanse da falta de
sentimento institucional republicano e tiñan que celebrar as festas oficiais (o
14 de abril ou o 1º de maio) pola súa conta.
Onde si cambiou a situación foi no rural que
viu no ano 1932 un florecemento de asociacións agrarias de distintas
ideoloxías, o que tamén tivo a súa parte negativa: aos habituais litixios por
lindes, mozas ou inimizades tradicionais entre parroquias uniuse agora a
pertenza ou non ás distintas sociedades. As presións e chantaxes chegarían
nalgúns casos ao atentado con bomba e ao intento de asasinato.
No hay comentarios:
Publicar un comentario