SUPERSTICIÓNS
ANIMAIS
Como
sociedade campesiña que convivía a diario coa natureza, os animais ocupaban un
lugar preferente na vida dos galegos. Así que non é estraño que abundasen
supersticións (algunhas das cales chegaron ata os nosos días) cos animais como
protagonistas. Divididos en dous grupos (positivos e negativos), os animais
cumprían tres funcións:
- Prognosticar o tempo meteorolóxico.
- Traer boa ou mala fortuna cando eran vistos.
- Avisar dunha próxima defunción no lugar.
Abella e abellón:
Ademais de ser emblema de laboriosidade e traballo, críase que o espírito dos
mortos podía baixar algunha vez a terra en forma de abella, de aí o respecto
que os nosos campesiños lle tiñan ás abellas, como se ve no refrán -que ten
moitas variantes- "O que mata a unha abella ten
7/9/100 días/anos de pena".
Todo o contrario sucedía cos abellóns -e moscóns- porque se pensaba que as meigas adoptaban
a súa forma. Neste caso o refrán di "O que mata a
un abellón ten 100 días de perdón".
Alacrán: aínda que, agás casos excepcionais, a picadura do
escorpión non é mortal, non o crían así os campesiños galegos que, polo
contrario, dicían "Se te pica un alacrán, chama
ao crego e coce pan" -o pan era para repartir no enterro-.
Andoriña: Este paxariño era moi apreciado (hai unha lenda de
que aliviou os sufrimentos de Cristo quitando algunhas espiñas da súa coroa) e
críase que daba sorte á casa onde edificaba os seus niños, polo que xeralmente
eran respectados.
Araña: En xeral, a pesar de que son bastante beneficiosas
por eliminar moscas e mosquitos, a poucas persoas lles gustan as arañas,
especialmente se se quere manter algo limpas as habitacións. Non obstante, os
nosos antergos tíñanas en boa estima porque consideraban que a súa tea
purificaba o aire ao atrapar os corpúsculos que nel pululaban ata o punto de
que cando había unha ferida pequena -un corte nun dedo, por exemplo- era
costume poñerlle tea de araña e algo de azucre para frear a hemorraxia.
A súa forma
de andar é indicativo meteorolóxico: se saen dos escondedoiros "ventan
choiva", se andan cara abaixo treboada, e se andan cara arriba é signo de
bo tempo.
Corvo e pega: Pola súa cor negra e dieta de animais mortos ao corvo non se lle tiña moito aprecio. Nalgúns casos críase que podía predicir morte no lugar como se ve no refrán "Se o corvo se aveciña, hai morte na campiña", pero tamén que dependía de onde se vían, herencia dos romanos que consideraban que daba mala sorte ver determinadas aves a man esquerda ("sinistro/a" ven da palabra latina "sinister" = esquerdo) pero era boa se se vían á man dereita.
Coas pegas
tamén había diversidade de opinións: uns consideraban que a súa presenza preto
dunha casa era sinal de morte próxima, mentres outros crían que só significaba
que sucedería algún feito que tanto podía ser positivo como negativo.
Donicela: É un animal aínda hoxe moi
temido. Atribuíaselle unha mordedura
letal, como mostran os refráns "Se te morde a
donicela, busca camisa para a terra" ou tamén "Se te morde unha denuciña, busca confesor axiña".
Non só iso, tamén se lle atribuía intelixencia e comprensión da linguaxe porque
era capaz de entender se alguén a insultaba e responder atacando ao provocador.
O meu
profesor de latín, o distinguido lingüista Amable Veiga Arias (1929-1994), fíxonos notar que este temor xa o sentían os antigos romanos,
quen a tentaban aplacar utilizando o agarimoso nome de "domnula" (donceliña), costume que herdaron a maioría de
linguas romances e tamén algunhas que non o son, como o grego -"nifitsa" (pequena ninfa)- ou
o bretón -"Schöntierlein" (bonita
bestiña)-.
Gato: Era un imprescindible aliado do campesiño por ter
no rato un inimigo común. A pesar diso había certa desconfianza. Polo menos na
nosa comarca os gatos negros eran sinal de boa sorte, ao contrario que noutros
lugares.
Grilo: Un grilo na casa daba boa sorte, así que non se
mataba nin se botaba fóra, senón que se debía deixalo marchar cando el quixera.
Lagarto,
lagarta, píntega e sapo: Estes
animais, a pesar do beneficio que fan ao eliminar insectos, eran vistos moi
negativamente. Críase que por onde pasaban deixaban como un efluvio maligno (o
aire, colleitizo ou orballo) capaz de enfermar persoas e gando.
Margaridiña: Sempre chamada con nomes agarimosos como xoaniña ou
avelaíña, é moi apreciada. Considérase especialmente de moi boa sorte se, cando
está na palma da man, se bota a voar. Como no caso das abellas, non é ben visto
matar unha margaridiña.
Moucho,
curuxa e avelaiona: Descontando ao
lobo, víbora e escorpión -animais realmente perigosos que poden matar a unha persoa- as rapaces nocturnas
eran os animais máis temidos. Os seus ouveos eran de fatal agoiro, sinal do
vagar dunha ánima en pena ou de que alguén do lugar falecería pronto. Hai unha
cantiga popular onde se pode apreciar claramente o medo que producían estas aves, aínda
que o protagonista finxa valentía:
Eu ben vin estar o moucho / enriba daquel penedo.
Non
che teño medo, moucho, / moucho, non che teño medo.
A curuxa e a avelaiona, [cárabo en castelán] tamén chamada
"marta" (sen ter nada que ver co pequeno mámifero carnívoro do mesmo
nome), daban o mesmo ou máis medo, que non era exclusivo de Galicia senón
compartido con moitos outros pobos do mundo.
Tamén a
outros animais como o cuco (se cantaba de
noite), o can (cando ouveaba) ou as galiñas (cando cacarexaban alborotadas ou caían do
poleiro) se lles suponían capacidade de predicir unha morte na veciñanza. Mesmo
se podía deducir ás veces pola dirección ou o tipo de son o lugar e a idade do
presunto defunto.
Para máis información sobre o tema, podedes consultar
aquí.
No hay comentarios:
Publicar un comentario